KvO Creatief denken

Download hier alle bestanden bij de leerlijn Creatief denken van Kader voor Ontwikkeling

Denkvaardigheid 'Creatief denken' - Onderbouw

Link naar toelichting op de leerlijn ''Creatief denken''.

Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Handleiding mind opdrachtkaarten: SWV PO 30.06 (Handleiding mind opdrachtkaarten.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Mind en Co 1 - Bouwen op bal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 1 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 2 - Tableau vivant: SWV PO 30.06 (MIND en CO 2alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en Co 4 - Fotoverhaal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 4 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en CO 5 - Kettingreactie: SWV PO 30.06 (MIND en CO 5 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 8 - Creatief bewegen: SWV PO 30.06 (MIND en CO 8 alle bouwen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 9 - Letterp(r)et: SWV PO 30.06 (MIND en CO 9 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 1: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 1.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 2: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 2.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 3: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 3.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 4: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 4.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 5: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 5.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 6: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 6.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 7: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 7.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 9: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 9.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 10: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 10.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 11: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 11.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 12: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 12.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 13: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 13.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 14: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 14.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 15: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 15.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 17: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 17.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 18: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 18.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 19: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 19.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 20: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 20.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart 21: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart 21.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart Herfst 1: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart herfst 1.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
Lessuggestie: Mind opdrachtkaart Herfst 2: SWV PO 30.06 (mind opdrachtkaart herfst 2.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Maak een knikkerbaan: Petit Plus (Activiteit onderbouw.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Matrix kleuters: Janneke Breedijk (matrix kleuters.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Plastic nesten (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_PlasticNesten.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Project planten (http://21steeeuwsevaardigheden.nl) (Projectplantenx.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Tabel denksleutels: SWV PO 30.06 (Tabel denksleutels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Vragenkaart begrijpend luisteren (http://begrijpendluisterenvoorkleuters.nl) (Vragenkaart.begrijpend.luisteren.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Zinkende vissen (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_ZinkendeVissen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Eierbaan (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_Eierbaan.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Insecten ontdekken: Janneke Breedijk (Insecten ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Lagere orde denken en hogere orde denken (Lagere-orde-denken-en-hogere-orde-denken-volgens-bloom.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Kralenplank, lagere orde en hogere orde (Lagere-orde-denken-en-hogere-orde-denken-volgens-bloom2.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Pien: Acadin (Acadin20_Pien.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’:
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen: 

BeeBot:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
De Denkdraaier:
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen

Denkvaardigheid 'Creatief denken' - Middenbouw

Link naar toelichting op de leerlijn 'Creatief denken'.

Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: De ruimte ontdekken: Janneke Breedijk (De ruimte ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Discussiefiches: Acadin (Vaardigheidskaart discussiefiches.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Groepsbrainstorm: Acadin (Vaardigheidskaart groepsbrainstorm.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Hoe maak je een tekst mooi? (Hoe maak je een tekst mooi.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Integratie Matrix (SLO): Janneke Breedijk (Integratie Matrix (SLO).pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Kijken met je handen: Acadin (Acadin9_handen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Luister, herhaal en reageer: Acadin (Vaardigheidskaart luister - herhaal - reageer.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
Lessuggestie: Mind en Co 1 - Bouwen op bal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 1 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 2 - Tableau vivant: SWV PO 30.06 (MIND en CO 2alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en Co 4 - Fotoverhaal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 4 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en CO 5 - Kettingreactie: SWV PO 30.06 (MIND en CO 5 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 6 - Stop-motion: SWV PO 30.06 (MIND en CO 6 middenbovenbouw.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 7 - Erwtengebouw: SWV PO 30.06 (MIND en CO 7 middenbovenbouw.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 8 - Creatief bewegen: SWV PO 30.06 (MIND en CO 8 alle bouwen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 9 - Letterp(r)et: SWV PO 30.06 (MIND en CO 9 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Oerwoudboek (Oerwoudboek.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Oerwoud (Oerwoud.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en
  • verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Oerwoud Antwoorden (Oerwoudantwoorden.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en
  • verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Samen een probleem oplossen: Acadin (Vaardigheidskaart samen een probleem oplossen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
Lessuggestie: Spinnenproject (http://eduboek.nl) (1_spinnenproject.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Spinnenwerkblad (http://eduboek.nl) (2_spinnenwerkblad.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Spinnenantwoordenblad (http://eduboek.nl) (3_spinnenantwoordenblad.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Tabel denksleutels: SWV PO 30.06 (Tabel denksleutels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Verkeersregels (Verkeersregels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Vulkanisch eiland: Acadin (Acadin17_vulkanisch eiland.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Wonen (Wonen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Batterijen ontdekken: Janneke Breedijk (Batterijen ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Bruggen bouwen: Acadin (Acadin14_bruggen bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Dinosaurusssen ontdekken: Janneke Breedijk (Dinosaurussen ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Geld ontdekken: Janneke Breedijk (Geld ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Geld: Acadin (Acadin15_geld.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Jezelf ontdekken (Jezelf ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Oceanen ontdekken: Janneke Breedijk (Oceanen ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Planten ontdekken: Janneke Breedijk (Planten ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Schoolregels (Schoolregels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Texel: Acadin (Acadin8_Texel.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Hoofdonderwerp-subonderwerp: Acadin (Hoofdonderwerp - subonderwerp.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
Lessuggestie: Hoofdonderwerp-subonderwerp 2: Acadin (Werkblad hoofdonderwerp - subonderwerpen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
Lessuggestie: Versleuteling (Versleuteling.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lesssuggestie: 10 tellen: Acadin (Acadin13_10 tellen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Breuken ontdekken: Janneke Breedijk (Breuken ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Een pictoverhaal: Acadin (Acadin2_Een pictoverhaal.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Goed, beter, best: Acadin (Acadin7_goed.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Lezen: Acadin (Acadin5_lezen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Reclame voor een boek: Acadin (Acadin6_reclame.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Stenen en mineralen ontdekken: Janneke Breedijk (Stenen en mineralen ontdekken.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen: 

BeeBot (BEEBOT materiaalssuggestie leerlijn hoogbegaafdheid BEEBOT.pdf):
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
De Denkdraaier (De Denkdraaier - leerlijn hoogbegaafdheid.pdf):
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
De vliegende papa's (De vliegende papa's- leerlijn hoofbegaafdheid.pdf):
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten

Denkvaardigheid 'Creatief denken' - Bovenbouw

Link naar toelichting op de leerlijn 'Creatief denken'.

Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Discussiefiches: Acadin (Vaardigheidskaart discussiefiches.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Ecologische voetafdruk (Ecologische voetafdruk.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Energiebron (Energiebron.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Groepsbrainstorm: Acadin (Vaardigheidskaart groepsbrainstorm.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Integratie Matrix (SLO): Janneke Breedijk (Integratie Matrix (SLO).pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Je ogen bedrogen project (http://eduboek.nl) (Jeogenbedrogen project.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Je ogen bedrogen werkblad (http://eduboek.nl) (Jeogenbedrogen_werkblad.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Je ogen bedrogen antwoordenblad (http://eduboek.nl) (Jeogenbedrogen_antwoorden.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Leonardo da Vinci project (http://eduboek.nl) (Leonardodavinci project.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Leonardo da Vinci werkblad (http://eduboek.nl) (Leonardodavinci_werkblad.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Leonardo da Vinci antwoordenblad (http://eduboek.nl) (Leonardodavinci_antw.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Luister, herhaal en reageer: Acadin (Vaardigheidskaart luister - herhaal - reageer.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
Lessuggestie: Mind en Co 1 - Bouwen op bal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 1 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 2 - Tableau vivant: SWV PO 30.06 (MIND en CO 2alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en Co 4 - Fotoverhaal: SWV PO 30.06 (MIND en CO 4 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Mind en CO 5 - Kettingreactie: SWV PO 30.06 (MIND en CO 5 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Mind en Co 6 - Stop-motion: SWV PO 30.06 (MIND en CO 6 middenbovenbouw.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 7 - Erwtengebouw: SWV PO 30.06 (MIND en CO 7 middenbovenbouw.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 8 - Creatief bewegen: SWV PO 30.06 (MIND en CO 8 alle bouwen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Mind en Co 9 - Letterp(r)et: SWV PO 30.06 (MIND en CO 9 alle bouwen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
Lessuggestie: Slavernij (Slavernij.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Planeten ontdekken: Janneke Breedijk (Planeten ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Spiekbrief (https://docplayer.nl/13581159-Doel-spel-www-ihots-nl-duur-groep-individueel-laat-je-inspireren-door-de-voorbeeld-vragen-in-deze-spiekbrief.html) (Spiekbrief.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Tabel denksleutels: SWV PO 30.06 (Tabel denksleutels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Techniek in de polder (Techniek in de polder.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik doorzie problemen en ontdek nieuwe problemen
Lessuggestie: Vulkanisch eiland: Acadin (Acadin17_vulkanisch eiland.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Vulkaanuitbarsting: Acadin (Acadin3_Vulkaanuitbarsting.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: 3D vormen ontdekken: Janneke Breedijk (3D vormen ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • BB: Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Roofdieren uit de zee boek (https://docplayer.nl/28834375-Roofdieren-uit-de-zee.html#google_vignette) (Roofdierenuitdezeeboek.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Roofdieren uit de zee (https://docplayer.nl/28834375-Roofdieren-uit-de-zee.html) (Roofdierenuitdezee.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Roofdieren uit de zee nakijkwijzer (https://docplayer.nl/28834375-Roofdieren-uit-de-zee.html) (Roofdierenuitdezeenakijkwijzer.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Spel (Spel.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik let op (onopvallende) details en voeg details toe aan eerdere ideeën
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Bouw je eigen brug: Acadin (Acadin11_Brug.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Columbus: Acadin (Acadin1_Columbus.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Het nieuws in liedvorm (Nieuws zingen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Het weer ontdekken: Janneke Breedijk (Het weer ontdekken.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Hoe creatief ben jij in de lente? (Lente.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten
Lessuggestie: Hoe was het leven in WOll? (Hoe was het leven in de WOII.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Lessuggestie: Maak je eigen kruiswoordraadsel (Maak je eigen kruiswoordraadsel.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zet mijn ideeën op een creatieve manier om in producten
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
Lessuggestie: Begrijp jij het nederlands van vroeger? (Begrijp jij het nederlands van vroeger.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘creatief denken’: 
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen: 

De Denkdraaier (De Denkdraaier - leerlijn hoogbegaafdheid.pdf):
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik heb een ongewone kijk op vraagstukken en stel nieuwe vragen
De vliegende papa's (De vliegende papa's- leerlijn hoofbegaafdheid.pdf):
  • Ik bedenk meerdere oplossingen voor een vraagstuk of probleem
  • Ik kom met originele oplossingen en bedenk vernieuwende ideeën
  • Ik zie meerdere denkrichtingen en verander flexibel van denkrichting
  • Ik leg (onverwachte) verbanden en combineer verschillende soorten informatie tot een nieuw geheel
  • Ik kan verbanden leggen tussen heel verschillende onderwerpen (denk associatief)
  • Ik gebruik beelden (in gedachten) en maak rijk geïllustreerde producten