Aan de slag met de brede vorming bij je leerlingen? Met Zien! breng je via observaties de onderdelen van brede vorming in kaart. Het gaat verder dan alleen volgen. Met Zien! kan je het hele proces van handelingsgericht werken doorlopen: van signaleren tot handelen. Met vragenlijsten en observatielijsten breng je de brede vorming van leerlingen in kaart. Je leert het gedrag van de leerlingen nog beter begrijpen en duiden.
De resultaten van de lijsten geven je inzicht wat goed gaat en waar aandachtspunten liggen. Je krijgt concrete doelen, handelingssuggesties en tips voor het pedagogisch handelen van de leerkracht. Samen zet je ze in om de ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. Als leerkracht word je op deze manier geholpen bij het opstellen van een handelingsgerichte aanpak, zowel voor de groep als voor de leerling. Die ontwikkeling kun je goed volgen door er cyclisch op te reflecteren in het portfolio.
Zien! helpt je op de volgende manier:
- Bevorder de sensitiviteit en responsiviteit van leerkrachten
- Gebruik Zien! preventief én curatief
- Verantwoord het proces en de uitkomsten duidelijk richting inspectie
- Integreer het beeld van leerkracht, leerling, ouders en overige betrokkenen
- Overzicht van resultaten van afgeronde vragenlijsten (op leerling- of groepsniveau)
Wat biedt Zien!?
- Observatielijsten voor de leerkrachten
- Vragenlijsten voor de leerlingen, ouders en overige betrokkenen
- Ontwikkelpunten, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van de kinderen per bouw
- Handelingssuggesties per ontwikkelpunt
- Tips voor de leerkracht m.b.t. pedagogische vaardigheden om de ontwikkelpunten uit te lokken bij de leerlingen.
Welke versie van Zien! past bij mij?
Om ieder van onze doelgroepen zo goed mogelijk te bedienen, hebben we verschillende versies ontwikkeld. Zo is er altijd een versie die bij jouw school past. Kies hieronder de versie van Zien! die aansluit bij jouw onderwijs.