KvO Denken over denken

Download hier alle bestanden bij de leerlijn Denken over denken van Kader voor Ontwikkeling.

Denkvaardigheid 'Denken over denken' - Onderbouw

Link naar toelichting op de leerlijn 'Denken over denken'.

Lessuggestie: Matrix kleuters: Janneke Breedijk (matrix kleuters.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Plastic nesten (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_PlasticNesten.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Zinkende vissen (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_ZinkendeVissen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Eierbaan (https://www.peuterkleuterlab.nl/) (Lentekaart_Eierbaan.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Pien: Acadin (Acadin20_Pien.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
Lessuggestie: Denkdraaier (De Denkdraaier - leerlijn hoogbegaafdheid.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen: 

Makey Makey: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Pienter deel 2: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Plustaak Taal en Lezen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Tabel denksleutels: SWV PO 30.06:
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Denkdobbelen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Praatplaatjes: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Praatprikkels: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn

Denkvaardigheid 'Denken over denken' - Middenbouw

Link naar toelichting op de leerlijn 'Denken over denken'.

Lessuggestie: Lezen: Acadin (Acadin5_lezen.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Lessuggestie: Verkeersregels (Verkeersregels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Groepsbrainstorm: Acadin (Vaardigheidskaart groepsbrainstorm.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
Lessuggestie: Samen een probleem oplossen: Acadin (Vaardigheidskaart samen een probleem oplossen.pdf). Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
Lessuggestie: De boekenwurm ('De boekenwurm'- middenbouw - Acadin.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
Lessuggestie: Hoe maak je een tekst mooi? (Hoe maak je een tekst mooi.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
Lessuggestie: Goed, beter, best: Acadin (Acadin7_goed.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Schoolregels (Schoolregels.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Denkdraaier (De Denkdraaier - leerlijn hoogbegaafdheid.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen: 

Denkdobbelen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Makey Makey: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Plustaak Lezen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Plustaak Taal en Lezen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar eductief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Werkboek Mindset:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
Tabel denksleutels: SWV PO 30.06:
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Praatplaatjes: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Praatprikkels: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn

Denkvaardigheid 'Denken over denken' - Bovenbouw

Link naar toelichting op de leerlijn 'Denken over denken'.

Lessuggestie: Bouw je eigen brug: Acadin (Acadin11_Brug.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Hoe creatief ben jij in de lente? (Lente.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
Lessuggestie: Leren leren antwoordenboek (Lerenlerenantwboek.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Lessuggestie: Leren leren toetsboek (Lerenlerentoetsboek.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Lessuggestie: Leren leren werkboek (Lerenlerenwerkboek.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Lessuggestie: Slavernij (Slavernij.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Vulkaanuitbarsting: Acadin (Acadin3_Vulkaanuitbarsting.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Groepsbrainstorm: Acadin (vaardigheidskaart groepsbrainstorm.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
Lessuggestie: Haastige Harry ('Haastige Harry'- bovenbouw - Acadin.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
Lessuggestie: Hoe was het leven in WOll? (Hoe was het leven in de WOII.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer de weg naar het resultaat (het proces)
  • Ik denk vooruit, handel bewust tijdens activiteiten en kijk terug
Lessuggestie: Denksleutels A4: SWV PO 30.06 (Denksleutels A4-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Denksleutels A5: SWV PO 30.06 (Denksleutels A5-def.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Lessuggestie: Columbus: Acadin (Acadin1_Columbus.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik zoek al denkend naar verbeterpunten om mezelf te blijven ontwikkelen
Lessuggestie: Denkdraaier (De Denkdraaier - leerlijn hoogbegaafdheid.pdf).
Deze activiteit is bruikbaar voor de volgende doelen van de leerlijn ‘denken over denken’: 
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Materiaalsuggesties, met daarbij de doelen waaraan gewerkt kan worden met deze materialen:

Denkdobbelen: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Makey Makey: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
Werkboek Mindset:
  • Ik geef sterke punten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik geef verbeterpunten van mijn aanpak en uitwerking aan
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
Praatplaatjes: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik gebruik feedback om me in de toekomst te verbeteren
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn
Tabel denksleutels: SWV PO 30.06:
  • Ik waardeer het resultaat ook als het beter kan
  • Ik bekijk situaties vanuit verschillende gezichtspunten (perspectieven)
Praatprikkels: Dit materiaal is te leen in de mediatheek van Driestar educatief:
  • Ik ben me bewust van mijn beginniveau en besef dat dat voor anderen anders kan zijn