Home
Welkom! Passend onderwijs

De ib’er/kc’er als zorgregisseur (leerling-leerkracht)

5 dagen in 2025

  • Datum & Tijd In overleg
  • Niveau Gevorderd
  • Kosten €1499
  • Onderwijstype po, vo/vso, s(b)o, (v)so-zml
  • Functie Ib’er
  • Onderwerp Ib-opleiding

Je werkt als ib’er/kc’er, je hebt je opleiding afgerond en in de praktijk ontstaan er altijd weer nieuwe vragen. Hoe fijn is het om dan met andere ib’ers te overleggen en je te verdiepen in onderwerpen die belangrijk zijn in jouw werkpraktijk. Daarom bieden we vanuit de Gouwe Academie een verdieping op de basisopleiding ib’er/kc’er aan, zodat jij weer nieuwe inzichten opdoet en vanuit je werkpraktijk aan jouw leervraag verder kunt werken.

Algemene informatie

Data en locatie

De opleiding vindt plaats bij Driestar educatief, Burg. Jamessingel 2 in Gouda.

Dinsdaggroep (09.00 - 16.00 uur)

  • De data worden op dit moment gepland. 

Donderdaggroep (09.00 - 16.00 uur)

  • De data worden op dit moment gepland. 

Doelgroep

  • Voor de ib’er/kc’er die de post-hbo-basisopleiding afgerond heeft en zich verder wil verdiepen in thema's en eigen leervraag.

Doelen en inhoud

Voor je studie 

Je werkt als ib’er/kc’er en je wilt je verder verdiepen in belangrijke thema's voor je werk. Tijdens deze verdiepingsmodules doen we dat en ga je aan de slag met je eigen leervraag.  

Tijdens je studie 

Bij alle verdiepingsmodules gaat het om jouw rol als ib’er/kc’er. Daarom werken we met een voorbereidingsopdracht zodat je vanuit jouw praktijk al nadenkt over het thema. Naast kennis vanuit de literatuur is er veel ruimte voor kennis uit de praktijk. Jouw leervragen zijn onderdeel van de module.  

Studiekosten 

De studiekosten bedragen € 1499,- per persoon. 

Studiebelasting 

  • Contacturen30 uur 

  • Zelfstudie60 uur 

  • Totaal90 uur 

Globale opbouw en structuur 

Dag 1  
Thema: (Hoog)begaafdheid 
Docent: Martine Blonk 

Aan het einde van deze bijeenkomst hebben de deelnemers:

  • de theorie m.b.t. met het thema ‘(hoog)begaafdheid’ zich (weer) eigen gemaakt; 

  • signalen rond hoogbegaafdheid weten op te halen vanuit het LVS; 

  • nagedacht over de planmatige begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen; 
  • praktische handvatten meegekregen voor de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen binnen de groep.

Dag 2 
Thema: Breindidactiek 

Docent: Martijn Schumacher 

Beschrijving van de inhoud van de dag:

Dat wat wij in ons hoofd meedragen (ook wel hersenen genoemd) zijn essentieel in het leerproces. Kennis van de werking van het brein geeft veel inzicht in deze processen. Aan de hand van de zes breinprincipes verdiepen we ons in de werking van het brein en maken we de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk. Wat betekent deze kennis voor onze manier van lesgeven, het volgen van leerlingen en het optimaliseren van het pedagogisch en didactisch klimaat.  

De wetenschap achter breinleren geeft je antwoord op het volgende: 

  • Hoe creëer je nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen die leren bevorderen? 

  • Hoe pas je de 6 breinprincipes toe: focus, herhalen, voortbouwen, creatie, emotie, zintuiglijk rijk. 

Aan het einde van de dag:

  • heb je kennis over hoe het brein functioneert;

  • heb je kennis gemaakt met de 6 breinprincipes;

  • heb je geleerd hoe je het rendement van lessen, begeleiding of teamtrajecten versterkt en de motivatie van leerlingen en leerkrachten stimuleert 

Dag 3 

Thema: Hechting en trauma 

Docent: Joppa Nijsse 

Beschrijving van de inhoud van de dag: 

Al vroeg in de ontwikkeling kunnen kinderen dingen meemaken die zeer ingrijpend zijn. In de vroege ontwikkeling zijn trauma en hechting heel nauw met elkaar verweven. Een kind dat zich niet goed hecht, zal veel gemakkelijker openstaan voor trauma. Ook kunnen ernstige trauma’s een gezonde hechting in de weg staan. 

Wanneer kinderen naar school gaan, nemen ze de hechtingspatronen, maar ook eventuele traumatische ervaringen, als een onzichtbare koffer met zich mee. De hechting en traumatische ervaringen hebben invloed op het leren.

Als leerkracht kun je te maken hebben met leerlingen bij wie sprake is van problemen in de hechting of die traumatische ervaringen hebben opgedaan. Hoe kun je deze leerlingen herkennen en wat kunnen jij en andere betrokkenen doen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan?

Doelen van de studiedag:

  • Achtergrondkennis over hechting en trauma opfrissen en verdiepen;

  • Herkennen van signalen die kunnen wijzen op een trauma of problemen in de hechting;

  • Ontvangen van tools in de begeleiding en advisering van leerkrachten en andere betrokkenen. 

Dag 4 

Thema: Jonge Kind 
Docent: Hetty Smit 

Beschrijving van de inhoud van de dag: 

Als je denkt over je onderbouw, en je ziet de kleuters voor je, denk je dan aan ontwikkeling? En aan welke ontwikkeling denk je dan? En hoe coach jij de leerkrachten van groep 1 en 2? 

Allereerst is het belangrijk dat er een goede visie is op het onderwijs in de onderbouw. Een visie die moet benadrukken hoe kleuters leren, hoe spel en thematisch leren worden geïntegreerd en welke doelen worden nagestreefd op jullie school. 

Daarnaast is het belangrijk dat jij inzicht hebt in die ontwikkeling. Dat het helder is voor jou waar alles staat beschreven. Er moeten plannen zijn waar de onderbouw mee werkt, welke doelen zijn er centraal gesteld de komende periode. Wat gebeurt er met de zorg leerlingen en de plusleerlingen. 

Hoe kan jij als ib’er/kc’er een ondersteunende en stimulerende omgeving creëren waarin leerkrachten effectief kunnen werken aan de ontwikkeling van de kleuters. Dat ze stappen kunnen zetten die passend zijn bij de ontwikkeling van de kleuters op jullie specifieke school. 

De volgende onderdelen komen aanbod: 

  • Hoe en waar registreren de leerkrachten de doelen waar ze aan werken? 

  • Hoe ziet een gedegen groepsplan van de onderbouw eruit? 

  • Wat laten onderbouw leerkrachten zien bij de opbrengsten vergadering. En hoe kan jij die opbrengsten in kaart brengen? 
  • Een groepsbespreking met de onderbouw, aan de hand van een specifiek document;
  • Op welke onderdelen ontwikkelen jouw onderbouw leerkrachten? 
  • Hoe zit het met de overgang naar groep 3? 
  • Wat is jullie visie op het onderwijs aan kleuters? 

Dag 5 
Thema: Professionele identiteit – coaching 
Docent: Patrick Bakker 

Beschrijving van de inhoud van de dag:

Een kinderliedje uit mijn jeugd heeft de regel: wat je zegt, ben jezelf! 

Als ib’er/kc’er neem je een belangrijke plek in binnen de school. Je ondersteunt collega’s, draagt bij aan het onderwijskundig beleid, aan een professionele cultuur en leergemeenschap. Een hele verantwoordelijkheid.

Als ib’er/kc’er is het belangrijk om zicht te krijgen op je professionele identiteit (dat is datgene wat jou als professional je onvervreembaar kleur geeft). Wie ben jij en wie ben jij in de rol? En hoe kun je vanuit jouw zijn, je collega’s coachen en ondersteunen. 

Tijdens dit dagdeel gaan we a.d.h.v. ingebrachte casussen in op je professionele identiteit als ook het coachen van collega’s (o.a. vanuit krachtgericht- en oplossingsgericht coachen).   

 

Afronding op dag 5 (middag): een eindpresentatie n.a.v. het opgebouwde portfolio.

Toelating 

Je hebt een post-hbo-opleiding de ib’er/kc’er afgerond.  

Na je verdiepingsmodules 

Je krijgt een certificaat als bewijs van deelname inclusief SBU.

Vragen? Neem contact met ons op!

Aanmelden

Meld je via het aanmeldformulier hieronder aan voor deze scholing!

* Neem dan eerst contact op met de studieleider; stuur een e-mail naar h.p.bakker@gouwe-academie.nl.
* Voorafgaand aan de opleiding volgt een intakegesprek met de studieleider.
Met bovenstaande allergieën kunnen we rekening houden.
Gegevens voor aanvraag certificaat
bijv. drs.
Bijv. Maria J.