Je werkt als ib’er/kc’er, je hebt je opleiding afgerond en je wilt verder werken aan de kwaliteit van de school waar je werkt. Dan kan deze verdiepingsmodule je verder helpen. Elke trainingsdag is gebaseerd op een wetenschappelijke bron die alles te maken heeft met schoolkwaliteit. In de middag ga je aan de slag met praktijkvoorbeelden en specifieke schoolsituaties, zodat jij weer nieuwe inzichten opdoet en vanuit je werkpraktijk aan jouw leervraag of die van de school verder kunt werken.
Algemene informatie
Data en locatie
De opleiding vindt plaats bij Driestar educatief, Burg. Jamessingel 2 in Gouda
tussen 09.00 - 16.00 uur.
- De data worden op dit moment gepland.
Doelgroep
- Voor de ib’er/kc’er die de post-hbo-basisopleiding afgerond heeft en zich verder wil verdiepen in het thema schoolkwaliteit, de eigen leervraag of die van de school.
Doelen en inhoud
Voor je studie
We starten met een intakegesprek als je als ib’er/kc’er en directie gezamenlijk deelneemt. Daarbij starten we met een nulmeting en kijken we naar de persoonlijke leervraag en/of de schoolspecifieke leervraag.
Tijdens je studie
Bij deze verdiepingsmodule gaat het om jouw rol als ib’er/kc’er. Daarom werken we met een voorbereidingsopdracht zodat je vanuit jouw praktijk al nadenkt over het thema. Naast kennis vanuit de literatuur en wetenschap is er veel ruimte voor kennis uit de praktijk. Jouw leervraag of de schoolspecifieke leervraag is onderdeel van de module.
Studiekosten
De studiekosten bedragen € 1639,- per persoon.
Studiebelasting
- Contacturen: 40 uur
- Zelfstudie: 50 uur
- Totaal: 90 uur
Globale opbouw en structuur
Dag 1
Thema: Perspectieven op kwaliteitscultuur in je school
Docent: Anton de Jong
Beschrijving van de inhoud van de dag:
Tijdens deze dag maken we kennis met theoretische perspectieven op kwaliteitsmanagement. Daarnaast gebruiken we het Cultural Web van Johnson als basis om bestaande ideeën en heersende gedachten in onze eigen organisatie helder te maken: hoe denken we over onderwijskwaliteit én: wat zouden we graag willen? Daarnaast gebruiken we ParnasSys | WMK als instrument om schoolontwikkeling te monitoren en te sturen.
Dag 2
Thema: Prestatiemanagement
Docent: Anton de Jong
Beschrijving van de inhoud van de dag:
Na de perspectieven op kwaliteitsmanagement zoomen we in op prestatiemanagement in het onderwijs. Over welke data hebben we het dan? Hoe gaan we om met duiding en verantwoording van opbrengsten? Waar komt prestatiegericht denken in het onderwijs vandaan? Welke positie kiezen we om hiermee om te gaan? Na deze theoretische ‘bril’ scherpen we ons veranderonderwerp aan en verdiepen we ons in de instrumenten Ultimview en de Schoolrapportage. Daarmee koppelen we de theoretische uitgangspunten aan een praktische uitdaging: het duiden en verantwoorden van opbrengsten op schoolniveau.
Dag 3
Thema: Eisen van de omgeving: verantwoording en dialoog
Docent: Anton de Jong
Beschrijving van de inhoud van de dag:
Vandaag staan we stil bij de eisen en de belangen van de omgeving. Wat eist de inspectie van scholen op het gebied van onderwijskwaliteit? Wat zijn de verwachtingen van diverse stakeholders? Hoe gaan we om met diverse en meervoudige belangen? We gebruiken daarbij de theorie van Mirko Noordegraaf. Daarnaast werken we met een ‘cultuurmeting’ om de organisatiecultuur in beeld te brengen (Wouters). De praktische vertaling hiervan doen we met Mijnschoolplan. Hoe omschrijf en stuur je op strategische doelen met behulp van het instrumentarium?
Dag 4
Thema: Leraren als bron van organisatiesucces
Docent: Anton de Jong
Beschrijving van de inhoud van de dag:
Tijdens deze dag staat de professional centraal: hoe werken we cyclisch aan ontwikkeling van leraren in relatie tot strategische doelen? We definiëren het begrip professionele autonomie en kaderen de verhouding sturing versus vrijheid. Vragen hierbij zijn: staat de leraar of het kind centraal? Hoeveel vrijheid krijgen leraren en moeten ze ook begrensd worden? Hiervoor gebruiken we theorie van Gastelaars. Met de module Mijnschoolteam vertalen we de theoretische inzichten naar de praktijk middels observaties en gesprekken met leraren.
Tot slot leren we hoe schoolontwikkelthema’s verbonden kunnen worden aan persoonlijke ontwikkeling bij leraren.
Dag 5
Thema: Leidinggeven aan kwaliteitscultuur: het resultaat
Docent: Anton de Jong
Beschrijving van de inhoud van de dag:
Op deze afrondende dag starten we met het inzichtelijk maken van de samenhang tussen de verschillende instrumenten binnen ParnasSys | Schoolkwaliteit met als resultaat een kwaliteitskalender voor onze eigen organisatie. Daarnaast is er ruimte voor vragen en verdieping die nog zijn blijven liggen tijdens de voorgaande dagen. De tweede helft van de dag gebruiken we voor het delen van de resultaten van onze veranderonderwerpen: de eindpresentaties.
Afronding op dag 5 (middag): een eindpresentatie n.a.v. het opgebouwde portfolio.
Toelating
Je hebt een post-hbo-opleiding de ib’er/kc’er afgerond.
Na je verdiepingsmodules
Je krijgt een certificaat als bewijs van deelname inclusief SBU;
Dit certificaat leidt tevens tot 45 punten bij herregistratie in het Schoolleidersregister.
Vragen? Neem contact met ons op!
Aanmelden
Meld je via het aanmeldformulier hieronder aan voor deze scholing!