Ik heb diep respect voor ze! Voor wie? Voor al onze leerkrachten die elke dag met passie hun leerlingen welkom heten. Volgen en vormen. Observeren en waarderen. Uitdagen en motiveren. Spelen en reflecteren. En ja… het is een uitdaging. Maar inzicht in hoe jij als leerkracht contact maakt en hoe jouw leerlingen contact maken, helpt!
Goed voorbereid de uitdaging aangaan
Hoe doe je dat, goed contact maken, verbinding zoeken en motiveren? Er bestaan geen homogene groepen waarin bij ieder kind dezelfde aanpak werkt. Met alle kinderen op dezelfde manier verbinding maken werkt ook niet in de praktijk van elke dag. Want ieder kind én elke leerkracht heeft eigen voorkeuren. Er zijn nu eenmaal verschillen in contact maken, verbinden en motiveren. Herkenbaar?
Soms werkt de high five en soms een vriendelijk welkom. De ene leerling kan zichzelf prima intern motiveren, de ander heeft jou als leerkracht of een externe prikkel nodig.
En voordat jij weet wát er werkt zijn er soms al veel momenten van ‘geen verbinding’ en stress aan vooraf gegaan. Herkenbaar?
Alles begint met zelfinzicht
De laatste tijd ontdek ik meer en meer dat het observeren van gedrag áltijd iets met mij doet. Als ik iets zie, dan vind ik daar iets van. Er gebeurt altijd iets in mij. Dit kan positief zijn, maar eerlijk is eerlijk: soms roept het ook weerstand op. Voordat ik het weet is niet mijn observatie van het gedrag van de leerling leidend voor mijn afstemming op de leerling, maar míjn reactie en beleving van deze observatie.
Ik zie dat een leerling mij uitnodigt om contact te maken, maar ik vind dat ze dat niet handig doet, dus negeer het contact. Gemiste kans! Ik zie dat een leerling ploetert met een taak én ik vind dat zielig. Dus ik ga hem helpen. Gemiste kans! Ik hoor dat een leerling een duidelijke eigen inbreng heeft, maar ik vind iets anders dus luister ik niet, maar overtuig. Gemiste kans!
Dit rijtje voorbeelden kan ik moeiteloos uitbreiden met nog heel veel meer voorbeelden. Herkenbaar?
Vanuit zelfinzicht naar zelfobservatie
Voordat ik mijn handelen zuiver kan afstemmen op dat wat de leerling van mij nodig heeft wil ik mezelf observeren. Hoe kan ik zonder oordeel kijken naar het gedrag van de leerling én afstemmen op mezelf en daarna op de leerling? Ofwel: vanuit de houding ‘ik ben OK en jij bent OK’. En hoe doe ik dat ook als we niet op dezelfde manier contact maken, verbinden en gemotiveerd worden?
Allereerst vraagt dat om bewustwording van mijn eigen persoonlijkheid. Want als ik mijn voorkeuren ken dan weet ik wat ik moet doen om me goed te voelen en weet ik wat mij energie kost. Ik ontdek hoe ik eruit zie in mijn krachtige momenten en in mijn momenten van stress. Ik leer hoe ik allereerst daar mijn handelen op af wil stemmen.
Herken wat leerlingen doen, zeggen en laten zien
Als ik vanuit zelfinzicht af kan stemmen op mijn behoeften dan ontstaat er ruimte om te herkennen wat leerlingen van mij nodig hebben. Ik leer afstemmen op dat wat zij doen, zeggen en laten zien. Vanuit de houding ‘ik ben OK en jij bent OK’. Zonder oordeel. Er ontstaat ruimte om wél contact te maken, met aandacht naar de leerling te luisteren en leerlingen te laten ploeteren als dit is wat zij nodig hebben.
Ga jij de uitdaging aan?
Ben jij benieuwd op welke manier jij jouw zelfinzicht kunt vergroten?
Het Process Communication Model® maakt je bewust van jouw persoonlijkheid, zodat jij elke leerling kunt bereiken en motiveren. Energiek én met passie!
Nieuwsgierig geworden? Ik spreek er graag met je over door tijdens de tweedaagse basiscursus PCM. Welkom!
Klik hier voor ons aanbod.