Bert van der Mel is studieleider van de post-hbo opleiding Intern begeleider en werkt al 45 jaar in het onderwijs. Samen met zijn vrouw Marjan woont hij in Waddinxveen. Wanneer Bert niet aan het werk is brengt hij graag tijd buiten door, in de tuin of op de racefiets. Nu het pensioen van Bert steeds dichterbij komt blikken we met hem terug op zijn onderwijscarrière.
45 jaar in het onderwijs
“Dit is mijn laatste jaar, mijn 45e jaar.” vertelt Bert “Ik kan nog niet geloven dat het zo is, na de voorjaarsvakantie ga ik stoppen en ga ik met pensioen! Ik zie er naar uit, ondanks dat ik nog steeds met heel veel plezier mijn werk doe.”
De onderwijscarrière van Bert startte in Brakel. “Ik ben begonnen als 20-jarige onderwijzer. Op deze school heb ik tien jaar gewerkt als leerkracht. Na een korte onderbreking van drie jaar in Driebruggen, ging ik terug naar mijn eerste school in Brakel; daar werd ik toen directeur. Daarna heb ik elf jaar gewerkt als directeur in Waddinxveen.” Via via kwam Bert bij Driestar educatief terecht. Eerst verzorgde hij af en toe een ParnasSys-training op een school, naast zijn werk als schooldirecteur. Steeds meer werd de werkweek gevuld met zijn werkzaamheden als onderwijsadviseur bij Driestar educatief, en sinds januari 2021 bij Gouwe Academie (de onderwijsbegeleiding voor softwareproducten in het onderwijs). Ik ben onderwijsadviseur in de breedste zin van het woord. Alle ervaring en kennis uit de periode die achter me ligt neem ik mee en deel ik uit aan de mensen die ik ontmoet.”
Als een spin in het web
Naast zijn werkzaamheden als onderwijsadviseur is Bert studieleider van de post-hbo opleiding Intern begeleider. “Dat is een 1-jarige opleiding met 10 lesdagen. Ik ben een soort spin in het web in de organisatie en een vraagbaak voor alle studenten.”
Hoe ziet de post-hbo opleiding Intern begeleider eruit?
“De opleiding is voor intern begeleiders (ib’ers) die al ib’er zijn, maar mensen die binnen een jaar ib’er gaan worden zijn ook welkom. Het is een heel praktische opleiding; het is een tussenvorm tussen een kortdurende cursus en een tweejarige master. Je studeert een jaar lang, gemiddeld zes uur per week. Je komt tien keer naar Gouda voor een lesdag over een specifiek thema, die vaak wordt verzorgd door een docent die expert is op dat gebied.”
“De studenten schrijven verschillende papers. Bijvoorbeeld over een innovatie die ze binnen de school moeten realiseren. Het proces daaromheen en de rol die de student daarin speelt is heel belangrijk. Een andere paper gaat over communicatie in kind- of oudergesprekken. Daar hoort theoretisch onderzoek bij, maar ook onderzoek in de praktijk. Omdat we strenge eisen stellen aan die papers, zijn we post-hbo gecertificeerd.”
Waarom is het zo belangrijk dat ib’ers deze opleiding volgen?
“Intern begeleider is een belangrijke taak binnen de school. Je bent een spil, een spin in het web. Het is een hele mooie taak, maar deze taak is niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen doen dit werk al jaren, maar zijn zomaar ib’er geworden.” legt Bert uit.
“Je bent als ib’er figuurlijk een boom aan het omhakken, maar de bijl is mogelijk bot geworden. Je hebt blaren op je handen, zweet op je rug. Het is zwaar. Als je die bijl slijpt en een jaar investeert in de ib-opleiding dan gaat het daarna veel beter en makkelijker.”
Tijdens het volgen van de opleiding leren studenten niet alleen van de docenten, maar ook van elkaar. “Het gaat niet om de kunstjes, maar echt om jouw persoonlijke ontwikkeling. Je leert niet alleen op de juiste knopjes in ParnasSys drukken, maar juist om te luisteren, of om je in te leven. Om proactief aan de slag te gaan voor je school. Als ib’er moet je niet als bezemwagen een paar zwakke kinderen gaan begeleiden, maar actief de leraren helpen om betere leerkrachten te worden."
Mensen meenemen in een leerproces
Bert is een echte onderwijzer, hij is nieuwsgierig. “Ik wil altijd nieuwe dingen leren. Twee jaar geleden heb ik mij verdiept in Gynzy, een digitaal lesprogramma waarin kinderen kunnen oefenen met rekenen en taal. Ik vond het leuk en interessant om me daar meer over te leren. Als ik iets niet kan, wil ik altijd ontdekken of ik het kan leren.” Deze en andere kennis geeft Bert graag door. “Ik wil mensen dingen leren; hen meenemen in een leerproces.”
Hoe kijk je terug op 45 jaar werken in het onderwijs?
“Ik kijk daar positief op terug. Er is heel veel veranderd, soms ten goede, soms ook niet. Ik zie dat de ondersteuningsvragen bij kinderen in de klas toenemen de laatste jaren en dat heeft z’n consequenties. Je herkent ook trends, eerst was er ruimte voor vorming, daarna hadden rekenen en taal weer meer aandacht nodig. Nu is er juist wel weer ruimte voor persoonsvorming en de sociale interactie in het onderwijs. Dat vind ik mooi, dat daar weer aandacht voor komt.”
Bert ergert zich aan krantenkoppen over de achterstanden in het onderwijs. “Het gaat zo vaak over het niveau van het kind, terwijl het wat mij betreft ergens anders om gaat. Het is belangrijk dat de leerling zich voldoende kan ontwikkelen op het niveau waar deze leerling zich op bevindt, en daar kan groeien. Je kunt eigenlijk geen achterstand hebben, want dat is altijd ten opzichte van iets. Een kind is gewoon een kind, en hij weet wat hij weet, en gaat naar school om bij te leren. Het gaat niet om waar je al had moeten zijn, je gaat naar school om bij te leren en om je best te doen. Een hoge cito score is niet beter, of een lage score slecht. Een leerling kan binnen zijn of haar eigen niveau groeien, en dat mogen leraren en ouders veel meer accepteren. Een ib’er kan de leerkrachten helpen om de kinderen op het juiste niveau te ondersteunen.”
Volgens Bert ben je nooit uitgeleerd. “Zelfs als je al 30 jaar in het onderwijs zit, kan je nog veel leren. Ik hoop dat docenten dat ook willen. Tijden veranderen, kijk maar naar de digitalisering.”
In Nederland zijn er ongeveer 6.500 scholen, waarvan het overgrote deel met de software van ParnasSys werkt. Wanneer je de 1-jarige post-hbo opleiding Intern begeleider volgt word je niet alleen een betere ib’er, maar word je binnen dat jaar ook ParnasSysspecialist. Op ongeveer de helft van de lesdagen wordt aandacht besteed aan het gebruiken van de ParnasSys software. Je leert hoe deze software jouw werk als ib’er kan ondersteunen. Bekijk de opleiding.