Home
Welkom Jonge kind

Symposium Jonge Kind

vrijdag 28 maart 2025 bij De Aker in Putten

  • Datum & Tijd 28 maart 2025 - 10.00 tot 16.00 uur
  • Niveau Startend & gevorderd
  • Kosten €259
  • Onderwijstype po, s(b)o, (v)so-zml
  • Functie Ib’er , Directeur/Bestuurder, Leerkracht/Docent, Gedragswetenschapper, Pedagogisch professional
  • Onderwerp Jonge Kind

Van harte welkom op ons eerste Jonge Kind Symposium in Putten dat we houden op vrijdag 28 maart 2025. Het wordt een prachtige dag waarin we ondergedompeld worden in de wereld van het jonge kind. Een dag vol inspiratie en verdieping op inhoudelijke thema’s. Verrijkend voor je onderwijs!

De hoofdlezing tijdens het symposium is van Mark Mieras. Hij is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Mark is een bevlogen en veel gevraagd spreker. In 2024 verscheen van zijn hand de studie 'Onvervangbare jaren; waarom de eerste zes levensjaren de belangrijkste zijn.'

Het complete programma en de inhoud van de workshops lees je hieronder. 

Er zijn twee workshoprondes. Bij het inschrijven vragen we je om drie workshops in te vullen voor als één van de eerste twee workshops niet meer beschikbaar is.

09.30 uur  Inloop + stands
10.00 uur Welkom
10.15 uur Hoofdlezing door Mark Mieras
11.00 uur Pauze (o.a. vragen inventariseren)
11.15 uur Vragen bespreken
11.45 uur   Prijsvraag
12.00 uur Lunch + stands
13.00 uur Workshopronde 1
14.00 uur  Pauze
14.30 uur Workshopronde 2
15.30 uur Afsluiting met een hapje en drankje

Hoofdlezing/keynote: Kinderen bouwen hun eigen brein

Kinderen leren veel meer dan volwassenen denken. En dat doen ze in een razend tempo. Kruip samen met wetenschapsjournalist Mark Mieras in het hoofd van het kind en ontdek hoe hun hersencellen zichzelf organiseren. En hoe je daar als kleuterleerkracht een sleutelrol in kunt spelen. Leren draait om plezier, beweging, zelfsturing, nieuwsgierigheid en bovenal om eigen initiatief. Dat vraagt om een veilige maar ook stimulerende en dus niet risico-loze speelomgeving. En veel aandachtige en speelse interactie. Kinderen breng je groot met plezier, aandacht en vertrouwen. 

Deze lezing geeft inzicht in de ontwikkeling van het jonge kind en biedt praktische ideeën hoe die zo goed mogelijk te stimuleren. 

De hoofdlezing wordt gegeven door: 
Mark Mieras is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Hij is onder andere bekend door zijn bestsellers ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’ en is een bevlogen en veel gevraagd spreker. In 2024 verscheen van zijn hand de studie “Onvervangbare jaren; waarom de eerste zes levensjaren de belangrijkste zijn.”

Workshop 1
‘Reflexintegratie’: over de impact van reflexen op ontwikkeling en leren bij jonge kinderen

In deze inspirerende workshop ga je leren wat het fundament van ontwikkeling en leren is, hoe het werken aan een goed bewegingsfundament er uitziet en hoe dit direct effect heeft op ontwikkeling, houding, het functioneren van de zintuigen, motoriek, leren en gedrag. Je leert hoe je reflexen bij kleuters als leerkracht op kunt merken, wat de oorzaak hiervan is en wat je hier als leerkracht mee kan doen.

Na deze workshop weet jij welke rol reflexen spelen, hoe ze zorgen voor een goed fundament in de ontwikkeling van het kind en daarmee bijdragen aan de neuro-senso-motorische ontwikkeling. Je gaat naar huis met een aantal praktische spel- en bewegingsactiviteiten zodat  je deze kennis direct toe kan passen in het onderwijs aan jonge kinderen.

Nieuwsgierig en wil je alvast iets horen over dit onderwerp? 
Beluister dan de podcast over reflexintegratie van Annemieke. 

De workshop wordt gegeven door: 
Annemieke Hoogeboom-Veldt: Kindertherapeut en trainer/opleider voor professionals in kinderopvang, onderwijs en zorg.

Workshop 2
Fijne motoriek en voorbereidend schrijven bij kleuters, hoe bied ik een verrijkte omgeving aan?

Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen onvoldoende fijn motorische vaardigheden en schrijfvoorwaarden verworven hebben als ze naar groep 3 overgaan? Wil je weten hoe dat komt en wat je er morgen aan kunt doen? Wat zijn die schrijfvoorwaarden precies en hoe ontwikkel je deze?  Hoe stimuleer je een goede pengreep en een goede zit- en schrijfhouding bij jonge kinderen? Welke materialen gebruik je in de klas en hoe organiseer je dat? Wat is een motorcircuit in de klas? Maak je wel of geen schrijfhoek? Wanneer is een kind eigenlijk klaar om te leren schrijven en hoe kun je dat zien? Hoe kun je thematisch werken rondom fijne motoriek en schrijfvoorbereiding?

De workshop wordt gegeven door: 
Marjon van Sambeek heeft als kinderergotherapeut jarenlange ervaring met jonge kinderen met een achterstand in de fijn motorische vaardigheden en handschriftproblemen binnen het regulier en speciaal basisonderwijs. Zij ontwikkelde samen met Hans Stroes de voorbereidende lesmethode De Schrijfladder en de vernieuwende handschriftmethode Handiger handschrift.

Workshop 3
Met de camper muzikaal door Nederland

In deze workshop verkennen we mogelijkheden om met een prentenboek als startpunt te gaan zingen, luisteren, spelen, componeren, lezen, noteren, en bewegen. Uitgangspunt is deze keer het prentenboek “Nederland” van Charlotte Dematons”. In dit boek wordt met een campertje door Nederland gereisd.                                                                            
Op verschillende plekken in het boek zijn vakantieschatten verzameld. Elke vakantieschat brengt ons een muzikaal verhaal. We vieren Koningsdag met de fanfare; maken muziek met klompjes; muzikale wandelingen door de Zeeuwse natuur; laten het Hollandse weer hoor en nog meer.

Een workshop vol cultureel erfgoed waar muziek in zit! Creatief, muzikaal en interactief! 
Veel van de activiteiten uit de workshop zijn direct te gebruiken in de eigen groep. De activiteiten passen bij thema’s als “Op reis”, “Nederland”, “Vroeger”, “Koningsdag”.                       

De workshop wordt gegeven door: 
Hetty Mens: Sinds 2004 ontwikkel ik muziekprojecten voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Een verhaal vormt hierbij altijd de basis. Sinds 2018 is daar de groep 2 tot 4 jarige bijgekomen. Met deze projecten bezoek ik  basisscholen en peuterspeelzalen in heel Zeeland in het kader van de Cultuureducatie.

Workshop 4
Prentenboeken: reken maar!

Prentenboeken, kan je daar mee rekenen?
Ja zeker, in deze workshop ga je daar veel voorbeelden van zien. Een prentenboek plaatst het rekenonderwijs in een betekenisvolle context. De rekendoelen komen zo spelenderwijs aan bod. Maar het is van cruciaal belang dat je de goede vragen stelt. Wat zijn de vragen die verder gaan dan het tellen van de dieren of voorwerpen? En weet jij welke prentenboeken je kan inzetten voor betekenisvol rekenonderwijs? Je leert wat de criteria zijn voor kansrijke prentenboeken. Met deze workshop krijg je handvatten voor de dag van morgen! Let op: Neem een prentenboek mee uit je klas.
 
De workshop wordt gegeven door: 
Hetty Smit, onderwijsadviseur voor het jonge kind en de doorgaande lijn naar groep 3.  Schoolopleider en interim IB-er. ‘Het rekenonderwijs aan het jonge kind heeft mijn hart. En dan met name het rekenonderwijs in verhalen en spel. Laat kinderen spelen en zie wat er gebeurt. Zorg dat je weet wat ze doen, heb kennis van de leerlijnen, verbind en ga dan verrijken’.

Workshop 5
Vast zitten om los te kunnen laten!

'Als je goed vast zit, kan je loslaten; het proces van hechten in relatie tot leerrijpheid'.
Ieder kind is gehecht. Het ene kind is veilig(er) gehecht dan het andere kind. Kennen wij als school de biografie van het kind? Wat weten we als school over de zwangerschap en de geboorte in relatie tot hechten en leerrijpheid? Wat is er nodig om als kind gezond en veilig te hechten? Wat is er nodig vanuit de ouders? En wat vanuit de school?Wat is het effect van het hechtingsproces op het leerrijp worden in de kleutertijd?

Tijdens de werkgroep kijken we naar gedrag, het spel en de algehele ontwikkeling om zo zicht te krijgen op het proces van hechten in relatie tot leerrijp worden en wat leerkrachten (en IB'ers) in groep 3 kunnen doen als er vragen rondom deze onderwerpen blijken te zijn? In deze workshop werken we zowel inhoudelijk als praktisch aan het onderwerp '(on) veilige hechting in relatie tot leerrijpheid'.

De workshop wordt gegeven door: 
Loïs Eijgenraam. Onderwijsadviseur. Coach. Trainer in de kinderopvang  en het onderwijs. Spreker. Vanuit mijn werkzaamheden ben ik betrokken bij het begeleiden van zowel kinderen, ouders als beroepsopvoeders bij vragen rondom (on)veilige hechting. Auteur van het boek 'Gezond hechten'.

Workshop 6
Executieve functies en buitenspelen

We horen het vaak: Steeds meer kleuters hebben moeite met ...  en dan komt er een hele reeks aan executieve functies. Vandaag krijg je in deze workshop goed nieuws: Meer buitenspelen!
 
Tijdens de buitenspeeluren oefenen jonge kinderen (en oudere ook!) elk moment allerlei verschillende functies die zo belangrijk zijn voor nu en later. Kinderen zijn hun eigen piloot en vanuit hun cockpit sturen ze alles aan. Dat is hard werken en dat gaat niet zonder slag of stoot. Gelukkig is de pedagoog daar, om te coachen, te helpen en te ondersteunen. Wat is het fantastisch dat jonge kinderen het allermooiste wat er is kunnen doen en ondertussen deze waardevolle ervaringen opdoen. Ze hebben niet door dat ze tijdens dat vrije spel een mooie basis leggen voor hun leven.
 
Dus, laten we de dingen in het onderwijs alsjeblieft niet moeilijker, maar een beetje makkelijker en leuker maken. Dat ga je deze middag ervaren! Vanaf nu plan je meer buitenspeeltijd en geniet je er met een dikke glimlach van.

De workshop wordt gegeven door: 
Marja van Delden werkt voor het 41ste jaar in het onderwijs. Ze deelt, via Kommee, op zoveel mogelijk plekken haar kennis en ervaring over Buitenspelen. Marja staat nog steeds 'met de voeten in de klei' op De Proeftuin. Een prachtige school in Zwolle die ze 3 jaar geleden zelf heeft opgezet.

Workshop 7
Bang voor een bij?

Jonge kinderen zijn vaak bang voor een bij 🐝. En jij als juf / meester? Ben jij ‘bang’ voor een Bee(bot) , ook al steekt hij niet? Deze schattige robotbij gaat jou en je leerlingen helpen om op een leuke en interactieve manier kennis te maken met de wereld van robots en om op een speelse manier te leren over logica en probleemoplossing.
 
We ontdekken de mogelijkheden van Beebots, maar uiteraard ook andere educatieve tools. Zo kijken we naar de mogelijkheden van Hopspots voor bewegend leren en gaan we aan de slag met een greenscreen. 
 
In deze workshop verkennen we met elkaar de mogelijkheden die educatieve gadgets ons bieden voor het onderwijs aan jonge kinderen.

De workshop wordt gegeven door: 
Jan de Waard: Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en als onderwijsadviseur scholen te hebben ondersteund met de toepassing van ICT in het onderwijs, geef ik nu al een aantal jaar les op de hogeschool en ben ik studieleider van de Deeltijd. Ik verzorg colleges in pedagogiek en digitale geletterdheid en ben daarnaast betrokken bij het innovatielab in onze prachtig vernieuwde bibliotheek.

Workshop 8
Jezelf leren sturen is belangrijk voor later

Deze workshop met wetenschapsjournalist Mark Mieras gaat verder waar zijn keynote eindigt. Hoe geven we alle kinderen gelijke kansen en hoe kan de kleuterleerkracht daarin een belangrijke rol spelen? Zelfsturing blijkt cruciaal te zijn voor een gelukkig en succesvol leven. Niet elk kind wordt hierin thuis evenveel gestimuleerd. Gelukkig valt de achterstand in te lopen met rijk spel in de groep. Hoe pak je dat aan? Ontdek in deze praktische masterclass hoe je als pedagogisch professional nog meer het verschil kunt maken. 
 
De workshop wordt gegeven door: 
Mark Mieras is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Hij is onder andere bekend door zijn bestsellers ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’ en is een bevlogen en veel gevraagd spreker. In 2024 verscheen van zijn hand de studie “Onvervangbare jaren; waarom de eerste zes levensjaren de belangrijkste zijn.”

Workshop 9
Spelen in een rijke leeromgeving

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen, is een goed ingerichte speelleeromgeving onmisbaar! Wat kun je in de hoeken aanbieden om de spelbetrokkenheid van de kinderen te stimuleren? Welke fasen in het spel zien we?  Tijdens dit inspiratiemoment delen we ervaringen, gaan we met elkaar in gesprek en bieden we jullie concrete handvatten om morgen mee aan de slag te gaan!

De workshop wordt gegeven door: 
Liesbeth Knook en Gerdine Bunk zijn werkzaam op de Johannes Calvijnschool in Amersfoort. Beide hebben jarenlange ervaring in het (kleuter)onderwijs. Ze volgden diverse scholingstrajecten over het verrijken van hoeken en het creëren van een rijke speelleeromgeving. Ze willen hun opgedane kennis en praktijkervaring graag met jullie delen!

Workshop 10
Burgerschap bij kleuters

Binnen je thema’s ben je vast (bewust of onbewust) met burgerschap bezig, ook al kun je denken dat de leefwereld van de kleuter nog vrij klein en overzichtelijk is. Juist onderwijs aan kleuters biedt vele kansen om met burgerschap aan de slag te gaan. In deze workshop gaan we verkennen wat de burgerschapsopdracht voor een school inhoudt en maken we de vertaalslag naar kleuters. Hoe zorg je voor een doelgericht, samenhangend en herkenbaar aanbod, al vanaf de kleuters? In een brainstormsessie bedenken we binnen een thema activiteiten rondom burgerschap, en zetten we deze eenvoudig weg in je themaplan. Zo kun je morgen al aan de slag met burgerschap bij je kleuters! 
 
De workshop wordt gegeven door: 
Doreanne Jansen-Tigchelaar werkt als onderwijsadviseur bij Gouwe Academie en geeft o.a. scholingen over ParnasSys, de leerlijnen voor het jonge kind en Zien!+. Daarnaast is ze onderwijskundig medewerker en werkt ze aan de doorontwikkeling van de leerlijnen jonge kind en Zien!+, onder andere op het thema burgerschap. Naast haar werk voor Gouwe Academie staat ze ook nog voor de klas.

Vragen? Neem contact met ons op!

Persoonlijke gegevens
vb. BRIN-nummer: 00XX01, vb. bestuursnummer: 01234
Facturatie
Workshoprondes
Overige vragen