Home
Welkom! Vorming & Coaching

Burgerschap (in Zien!+)

  • Datum & Tijd In overleg
  • Niveau Alle niveaus
  • Onderwijstype po, vo/vso, s(b)o, (v)so-zml
  • Functie Ib’er , MT-lid, Directeur/Bestuurder, Leerkracht/Docent
  • Onderwerp Zien!+, Burgerschap

Gouwe Academie helpt scholen op een inspirerende manier om praktisch handen en voeten te geven aan de burgerschapsopdracht. Binnen Zien!+ bieden we allerlei hulpmiddelen die je passend kunt maken voor je eigen populatie. Of het nu gaat om leerlijnen, ontwikkelpunten, handelingssuggesties, portfolio-hulpmiddelen, verwijzingen naar methoden, vragenlijsten en dashboards waarmee je als team het gesprek kunt voeren over de mate waarin je je ambities realiseert. Deze data kun je bovendien gebruiken om je te verantwoorden.

Algemene informatie

Data en locatie

  • in overleg

Doelgroep

  • po, vo/vso, s(b)o, (v)so-zml)
  • ib’er, MT-lid,  directeur/bestuurder, leerkracht/docent

Doelen en inhoud

  • We bieden een (voorbeeld) leerlijn aan en stimuleren scholen om die schoolspecifiek te maken.
    Minimaal: welke thema’s zijn voor jouw populatie extra relevant? Daaraan dien je namelijk meer aandacht te besteden.
  • Bepaal als school welke ambitie je hebt: in welke mate moeten leerlingen beschikken over de gekozen burgerschapscompetenties?
  • Zorg voor een passend aanbod: in lessen van de methode of in aanvullende activiteiten.
    • Werk planmatig en doelgericht. Zorg dat er een samenhangend beleid is.
    • We bieden ontwikkelpunten per bouw en handelingssuggesties (verwijzingen naar of beschrijven van activiteiten + tips voor het pedagogisch handelen).
  • Betrek leerlingen bij de doelen. Neem hen mee in wat je samen wilt bereiken en wat de relevantie ervan is. Bij voorkeur door inzet van portfolio (vragen/werkvormen).
  • Besteed veel aandacht aan pedagogische vaardigheden van de leerkrachten/opvoeders. Attitudevorming/persoonsvorming gaat veel verder dan kennis en vaardigheden. In onze handelingssuggesties gaan we hier veel tips voor geven.
  • Wanneer leerlingen een vragenlijst invullen, doen ze dat bij voorkeur pas nadat ze in situaties zijn geweest/gebracht die een beroep doen op de competenties. Daarvan zijn ze zich bewust gemaakt. We geven tips voor activiteiten om dit te realiseren.
  • Er is veel flexibiliteit voor scholen hoe en wanneer ze de vragenlijsten/observatielijsten gebruiken. Een school dient afspraken te maken die bijdragen aan hun manier van werken/wat ze willen bereiken.
    • Op groepsniveau invullen?
    • Op leerlingniveau invullen?
    • Alle stellingen in één keer, of per thema in een periode?
    • Voor- en/of nadat er aan een thema aandacht is besteed?
    • Wie laat je invullen: leerlingen, leerkrachten, ouders, overige betrokkenen?
  • Belangrijk is om het gesprek als team of per bouw te voeren over de resultaten:
    • Wordt het herkend?
    • Ben je tevreden (in vergelijking met je ambitie)?
    • Wat betekent het voor het aanbod en de ondersteuning de komende periode?
  • Eventuele interventies of accenten (op school- of groepsniveau) worden gevolgd en er wordt gekeken of ze effect hebben.

Vragen? Neem contact met ons op!

Aanmelden

Meld je via het aanmeldformulier hieronder aan voor deze scholing!

Al onze scholingen zijn ook op aanvraag beschikbaar voor jullie team of organisatie. Data en locatie worden dan in overleg vastgesteld. Je ontvangt een offerte van ons. Vul het aanmeldformulier in, dan nemen we contact met je op.


We nemen contact met je op om passende begeleiding af te spreken.
Persoonlijke gegevens
vb. BRIN-nummer: 00XX01, vb. bestuursnummer: 01234
Facturatie
Overige vragen