Zo geef je écht kansrijke schooladviezen in groep 8

Kansrijk adviseren. Het wordt nogal eens verward met zo hoog mogelijk inzetten. Nu het eerste toetsmoment van groep 8 voor de deur staat is het een mooi moment om na te denken over kansrijk adviseren en hoe dit op jouw school gebeurt. In dit blog geef ik je mijn visie en deel ik belangrijke data rondom de advisering die de komende tijd actie vragen.

Kansrijk adviseren betekent verder kijken dan toetsen 

Bij kansrijk adviseren denken we al snel aan ‘het voordeel van de twijfel’ als resultaten niet eenduidig zijn. Kansrijk adviseren is echter veel meer dan dat.  Het betekent dat je verder kijkt dan alleen toetsuitslagen. Dit is slechts een stukje van de puzzel. Taak-werkhouding, sociaal emotionele ontwikkeling en observaties tellen ook mee. Net als andere toetsmomenten. En hoe doen de leerlingen mee met de methoden, wat zijn de resultaten van de methodetoetsen? Neem in het advies het volledige beeld mee. Dát is kansrijk adviseren. Zo adviseren dat de leerling de grootste kans heeft om op het geadviseerde niveau een diploma te halen. Kansrijk is wanneer je kinderen de juiste kansen biedt voor hun toekomst. Daarin moet je realistisch zijn, zodat ze een kans van slagen hebben. 

Bekijk de data over op- en afgestroomde leerlingen van jouw school 

“Ongeveer 60% van de leerlingen van onze school is uiteindelijk opgestroomd”, vertelde een ib’er me laatst tijdens een scholing die ik gaf. Het is heel waardevol om deze data inzichtelijk te hebben voor je eigen school. Misschien denk je wel dat je kansrijk adviseert, maar blijkt dat niet op basis van de data. Als leerlingen van jouw school een aantal jaar achter elkaar regelmatig op- of afstromen dan is dit iets om rekening mee te houden in je advies. Misschien zijn jullie wel te voorzichtig of juist te ambitieus.  

Data zichtbaar in Ultimview 

Het voortgezet onderwijs deelt ieder jaar welk advies leerlingen gekregen hebben en op welk niveau ze in het eerste, tweede en derde jaar les krijgen. Deze data vind je in Ultimview, in dParnasSys-omgeving (Ultimview --> Opbrengsten --> Vervolgonderwijs). Ga als ib’er, directeur, bouwcoördinator en leerkrachten van groep 7 en 8 in gesprek over wat opvalt en neem deze analyse mee in je visie op de adviezen van dit schooljaar.  


B
elangrijke data 

De komende tijd komen er wat belangrijke data aan die je in de gaten moet houden om op tijd te zijn met de adviezen. Dit begint met het eerste toetsmoment in groep 8. Begin daar op tijd mee, zodat je voor 1 december klaar bent. Veel scholen geven naar aanleiding van dit toetsmoment het voorlopige advies. Wees je ervan bewust dat de leerlingen nog tot 10 januari mogen groeien en ontwikkelen. Officieel geef je dan pas het voorlopige advies, ook dan registreer je dit advies in ParnasSys 

Hieronder lees je waarom je de B8 toetsen moet afronden voor 1 december en vind je andere belangrijke data.  

Ik denk altijd graag mee met scholen die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren. Bijvoorbeeld door vanuit visie aan de slag te gaan met kansrijk adviseren. Het B8 moment is ook een mooi moment om stil te staan bij de referentieniveaus. Wil jij ook meer zicht krijgen op de referentieniveaus? Ik help je er graag bij! Interesse in mijn begeleiding of scholing? Neem dan contact met me op, dan bespreken we wat het beste past bij jullie school.  

Bekijk hier ook de scholingen over referentieniveaus en Ultimview