Je werkt thematisch, observeert en volgt je kleuters aan de hand van de leerlijnen. Goed bezig! Toch kan een vervolgstap je nog veel meer opleveren en je onderwijs nog rijker maken. Waarom zou je je kleuteronderwijs verdiepen? Onderwijsadviseur Hetty Smit legt dat uit aan de hand van het thema ‘Strand’.
Strand. Wellicht ook jullie laatste thema dit jaar, zoals op veel scholen. Het strand is altijd een fijn thema voor de kinderen. Ze kunnen spelen in het zand: een stel banken op z’n kant met een zeil op de grond en daar ligt het zand op. Ook de knutselwerkjes weten jullie al wel. Een bal inkleuren met verschillende schrijfpatronen, een tentje vouwen, een strandkleurplaat maken. Ook de werkbladen liggen al klaar In de bouwhoek moeten ze een strand maken van de blokken. De letter S kunnen jullie mooi aanbieden in deze weken. De leesboekjes zijn er ook nog wel van vorig jaar. En de woordkaarten kan je zo weer pakken.
Prima toch? Waarom dan nu zoeken naar verdieping? Wat is de meerwaarde daarvan?
Je thema een stap verder
Allereerst: wat gaan de kinderen spelen in het thema ‘strand’? Ben je tevreden als de kinderen met het zand hebben gespeeld en dat het netjes op het zeil en binnen de banken is gebleven? Wat is het spelaanbod? Hoe speel je: Het strand? Als je de benaming van je thema iets aanpast, ben je al meteen een stap verder met het spel. Bijvoorbeeld: ‘wij gaan naar het strand.’ Daarmee creëer je een activiteit. De kinderen gaan naar het strand, vanuit de huishoek. Er moeten spullen ingepakt worden, en hoe komen we op het strand? Wat gaan we eten en hoe nemen we dat mee?
Zo betrek je direct veel meer ontwikkeling en vorming bij je thema. Er moet gesorteerd worden, de kinderen moeten vooruit kunnen plannen. Hoe laat gaan we eigenlijk naar het strand? Is er een klok in de huishoek? Is er ook een weerbericht? Dus zelfs doelen die je voor meten en meetkunde nog aan wilt bieden, kun je gemakkelijk in het spel terug laten komen.
Het thema kan ook zijn: ‘Wij spelen op het strand.’ Maar wat speel je daar dan? En met wie ben je daar? En ook dan: wat heb je bij je? Kunnen de kinderen bij jullie ook ‘zwemmen’ bij het strandje wat je hebt gemaakt? Weet je hoe goed dat nep-zwemmen is voor de motorische ontwikkeling? Misschien kunnen ze nog niet zwemmen en kun je een ‘zwemles’ in het speellokaal bedenken.
Schrijfpatronen kun je prima in het zand laten schrijven. Bijvoorbeeld door ze een prachtige weg naar het zandkasteel te laten maken. Bedenk wat het doel is van de schrijfpatronen en kijk of je die ook op een andere manier aan de kinderen kunt aanbieden.
Vrij spel
Maar ik hoor je al zeggen: Prachtige spelideeën, maar de kinderen gaan dat dan toch niet spelen? Dat is prima hoor! Vrij spel is helemaal goed voor kleuters. Maar jij kan als leerkracht nog heel veel verdieping aan brengen. In eerste instantie door ze te betrekken bij de inrichting van het strand (en de zee). Maak ze eigenaar van de hoek en breng steeds een probleem in. Laat ze meedenken, en laat ze het ook zelf maken. De eerste keren zullen inderdaad alleen de sterke kinderen mee gaan denken en helpen. Maar je zal zien dat ze hier in gaan groeien, bij een volgend thema zullen er al meer kinderen meegaan.
Wat ook van groot belang is, is het voor- en naspelen. Filmpjes kijken en boeken voorlezen. Vraag eerst maar eens wie er wel eens op het strand is geweest. Je mag ervan uitgaan dat ze er vast wel eens zijn geweest, maar wellicht weten ze er niet veel meer van. Hoe kan je dan van de kinderen verwachten dat ze ‘strand’ gaan spelen? En bedenk dat er ook kinderen zijn die het strand nog nooit hebben gezien!
Nog een tip: spelen jullie je thema wel eens helemaal buiten? Want een thema als ‘strand’, of ‘de camping’ vragen daar toch eigenlijk om?
Dát is verdieping
Spreekt het je aan, deze manier van verdieping? Je bent meteen op een prachtige manier aan de slag met een verbreding van je thematisch aanbod en met ontwikkelingsstimulering. Zie je hoe waardevol dat is? Wil je deze verdieping ook, samen met je collega’s, maken? Bekijk ons verdiepingsaanbod op de website! We reiken je graag de kennis, vaardigheden en praktische tips aan die je hierbij gaan helpen.
Kleuters
Voor kleuters bieden we de leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar. We helpen je graag deze vorm te geven in een rijke leeromgeving, rond thematisch aanbod.