“Met deze modules willen we ib’ers/kc’ers inspireren om het onderwijs op hun school nog beter te maken”, vertelt onderwijsadviseur Patrick Bakker. Hij is betrokken bij de ib-vervolgopleiding. Deze bestaat uit drie modules: de ib’er/kc’er als zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator. De verdiepingsmodules zijn los van elkaar te volgen. We voelen Patrick aan de tand over de modules en wat ib’ers eraan hebben.
Voor wie zijn de verdiepingsmodules bedoeld?
“Voor ib’ers/kc’ers die de basisopleiding hebben gevolgd en die nu toe zijn aan verdieping. In de basisopleiding tot ib’er/kc’er bij de Gouwe Academie komen de drie rollen al aan bod. In deze drie modules brengen we een verdieping en verbreding aan. Je kunt de modules ook volgen als je ergens anders een ib-opleiding hebt gevolgd.”
Zijn de modules ook waardevol voor schoolleiders of directeuren?
“Vooral de module van trendanalist is ook voor hen geschikt. Zeker als je deze module samen met je ib’er/kc’er volgt. Het gaat in deze module vooral om schoolkwaliteit namelijk. Als ib’er/kc’er en schoolleider leer je samen op te trekken bij het stimuleren van een lerende cultuur. Daarnaast krijgen directeuren en schoolleiders 45 punten voor hun herregistratie.”
Wat hebben deelnemers aan de module 'Zorgregisseur'?
“Vooral de toepasbaarheid in de praktijk van verdiepende thema’s zoals breindidactiek, hoog- en meerbegaafdheid, jonge kind en coachende vaardigheden van de ib’er/kc’er. Het is een heel divers programma, afgestemd op wat er speelt op scholen. Denk bijvoorbeeld aan hoe je het onderwijs kunt afstemmen op meer- en hoogbegaafde kinderen die soms dreigen uit te vallen. Of hoe je om kunt gaan met kinderen die op gedrag specifieke ondersteuning nodig hebben. We hebben thema’s gekozen waar we handelingsverlegenheid zien op scholen, zodat ib’ers/kc’ers na deze module hun scholen kunnen versterken. We willen graag een bijdrage leveren aan het realiseren van goed onderwijs door het verstevigen van de basisondersteuning. Wat goed is voor een kind, is vaak goed voor meer kinderen.”
Met welke kennis gaan deelnemers van de module 'Trendanalist' naar huis?
“Je leert hier hoe je vanuit de theorie de vertaalslag maakt naar de praktijk, dus naar kwaliteitszorg op jouw school. Je leert wat kwaliteitszorg is en hoe je de data vanuit ParnasSys goed kunt leren lezen, begrijpen en gevolg geeft op schoolniveau. Net als bij iedere module staat leren hier centraal. Dus: hoe kun je leren vanuit kwaliteitszorg en hoe kunnen de ib’er/kc’er en schoolleider samen dat proces op school stimuleren, motiveren en ondersteunen. Data zijn heel interessant, maar nu moet je er een praktisch en planmatig gevolg aangeven om verbeteringen te realiseren. Dat leer je in deze module. Je gaat trends ontdekken en vanuit de data leren handelen op schoolniveau.”
De drie rollen van een ib’er als kwaliteitscoördinator volgens de nieuwe beroepsstandaard.
Tot slot de module 'Leercoördinator', wat is hier de toegevoegde waarde?
“Het leren in een gemeenschap. In deze module werken we namelijk in een PLG; een professionele leergemeenschap. Je kiest zelf een thema om onderzoek naar te doen. Bijvoorbeeld een verandering die je op je school wil doorvoeren, zoals formatief handelen of een lerende cultuur. Je leert door in de literatuur te duiken, onderzoek te doen en we bieden ook de mogelijkheid om de expertise te gebruiken van externe deskundigen. En natuurlijk leer je van en met elkaar, dat is heel waardevol. Door zowel op de inhoud als het proces te reflecteren doorloop je zelf ook een gericht leerproces.”
Kun je ook alle modules doen?
“Je bent bij alle drie van harte welkom, maar kijk vooral wat er past bij jouw context en leerproces. Er is voor ieder wat wils. Ben je een startende ib’er/kc’er en wil je meer kennis aangereikt krijgen? Dan is de module zorgregisseur heel interessant. Wil je juist meer aan de slag met de lerende houding en onderzoeken, dan is de moduleleercoördinator een mooie module voor je.”
Wat wil je zeggen tegen de mensen die nog twijfelen?
“Dat het echt gaaf is om te blijven leren! Als je de basis hebt en nu door wil voor verdieping, gaan deze drie modules je echt iets brengen. Je raakt geïnspireerd en je kunt daarna wat je geleerd hebt toepassen op jouw school voor nog beter onderwijs. Wil je impact maken op je school? Wil je vanuit een lerende cultuur werken aan goed onderwijs? Dan zit je hier goed!”
Wil je meer informatie of twijfel je over welke module bij je past? Neem dan contact op met studieleider Patrick Bakker.
Op onderstaande pagina's vind je meer informatie over de modules en ook alle praktische informatie: