Van kinderopvang naar school met KidsKonnect

Als professional in de kinderopvang wil je de ontwikkeling van elk kind optimaal kunnen volgen én overdragen. Maar hoe zorg je ervoor dat al die waardevolle observaties en inzichten niet verloren gaan bij de overgang naar school? In dit blog deel ik mijn ervaringen met de implementatie van ons kindvolgsysteem KidsKonnect en laat ik zien hoe het de brug slaat tussen kinderopvang en onderwijs.

Toegang tot een observatie-instrument 

In de periode na de zomervakanties begeleidde ik verschillende kinderopvangorganisaties bij de implementatie van ons kindvolgsysteem KidsKonnect. Ze stapten bijvoorbeeld over van een ander volgsysteem of nog 'iets op papier'. "Het is zo fijn dat je met KidsKonnect gelijk toegang hebt tot je observatie-instrument", zo krijg ik vaak terug. 

Kijken en doen tegelijk 

Tijdens de scholing die ik geef rondom de implementatie zoomen we in op de ontwikkelgebieden en halfjaarlijkse ontwikkelpunten die geobserveerd gaan worden. Een pedagogisch professional vertelde me: "Het fijne is dat ik het volgsysteem per kind kan invullen. Het is ook handig dat ik bij een groepsactiviteit een aantal kijkpunten kan selecteren. Ik doe samen met de kinderen de activiteit, waarbij ik gelijk even mijn observatiebril opzet. Aan het einde hebben we een mooie activiteit gehad én weet ik gelijk meer over de ontwikkeling van de betreffende kinderenIk bouw gedurende een jaar veel natuurlijke observatiemomenten in, in aansluiting op dat wat ik binnen ieder thema aanbied. Op het moment van het oudergesprek hoef ik alleen nog wat openstaande puntjes langs te lopen."

Van peuter naar kleuter 

Wat ik als onderwijsadviseur mooi vind aan KidsKonnect is dat de Leer- en ontwikkelingslijnen 0-4 jaar aansluiten op de Leer-en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar in ParnasSys. Dit zorgt voor een vloeiende overgang van de opvang naar de basisschool. Met één druk op de knop in KidsKonnect gaan de gegevens door naar de ParnasSys-omgeving van de school. Zo hoeft een kind niet meer blanco te beginnen. De opgedane kennis van en de ervaring met het kind blijft behouden. 

Een deelnemer van de scholing vertelt hierover: "Wij spreken dat ook nog door in een driehoeksgesprek, samen met ouders en de groepsleerkracht van groep 1. Het is heel waardevol dat de juf van groep 1 gelijk aansluit bij de ontwikkeling en behoeften van het kind en vanaf daar verder bouwt aan het fundament." 

Even binnenlopen bij groep 1 

Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat de leerkracht van de informatie vindt. Helpt het hem of haar? En zo ja hoe dan? Ik stapte daarom onlangs binnen bij een kleuterklas van een prachtig IKC. De juf maakte even tijd voor een gesprekje en deelde haar ervaring: "We groeien steeds meer naar elkaar toe. We hebben nog geen gezamenlijk startgesprek, maar als ik de overdracht zie binnenkomen, kijk ik altijd even of ik bijzonderheden zie. Wat beheerst een kind allemaal al, op welke gebieden heeft het nog wat meer tijd nodig? En vooral ben ik natuurlijk benieuwd naar wie het kind was in de peutergroep. Hoe deed het kind daar mee, waar speelde het graag, wat is nu typerend voor deze leerling? Het is zo fijn als de pedagogisch professional daar ook iets over vertelt. Zo kan ik daar mooi op aansluiten!" 

Ook nieuwsgierig geworden? 

Wil jij ook de ontwikkeling van jonge kinderen goed in beeld krijgen én een soepele overgang naar de basisschool bevorderen? Ga dan aan de slag met de leerlijnen van Gouwe Academie in KidsKonnect en/of in ParnasSys.

Wil je graag wat meer weten over onze ontwikkellijnen? Laat het me weten of bekijk onze scholingen.