Opleiding kwaliteitsmanagement: deelnemers aan het woord

Natuurlijk vinden wij zelf onze opleiding kwaliteitsmanagement heel waardevol. Maar veel belangrijker nog is wat de deelnemers er aan hebben gehad. Anneke Lindeman, adjunct directeur van SBO Zonnesteen in Tilburg en Hester Nienhuis, ib’er op De Olijfboom in Nunspeet volgden de opleiding en vertellen over hun ervaringen.

Vanuit visie werken aan kwaliteitscultuur 

Voor Hester geldt dat ze nu meer kennis heeft om kwaliteiten vast te leggen. “Er is op mijn school veel kwaliteit zichtbaar, maar nergens stond waar het vandaan kwam. Ik heb nu meer kennis van hoe je kennis vastlegt en ik heb geleerd hoe je nog meer informatie uit de trendanalyse kunt halen. We hebben ook een mooi overzicht gekregen van hoe je gegevens uit ParnasSys in je jaarplan kunt zetten. Zo is het jaarplan makkelijker te vertalen naar de praktijk.” 

Anneke begon de opleiding met de wens om meer gereedschap te krijgen om kwaliteitsmanagement toe te passen op haar school. Ze vertelt: “De opleiding bracht me verdieping. Ik vond het heel prettig dat de onderwerpen gekoppeld waren aan theorie, maar ook dat ParnasSys er een onderdeel van was. Hierdoor was het ook in de praktijk goed toepasbaar. Ik had al een Master Leadership in Education gedaan. Kwaliteit was daar wel een onderwerp in, maar vanuit visie werken aan een kwaliteitscultuur en dit te borgen via een instrument is een mooie verrijking.”  

Verdieping én herregistratie 

Trainer Anton de Jong legt uit dat dit laatste precies de bedoeling is van de opleiding. Vooral het werken vanuit visie. “Natuurlijk leggen we uit hoe het instrument – ParnasSys – werkt, maar dat is een middel, niet het doel. De opleiding is gericht op verdieping, weten waarom je aan kwaliteitsmanagement doet en wat je er mee wil bereiken in plaats van alleen voldoen aan de eisen van de inspectie. Professionals die op een dieper niveau aan de slag willen met een kwaliteitscultuur op school hebben veel aan deze dagen. En mooi voordeel is dat de opleiding meetelt voor de herregistratie.” 

Eyeopeners  

Wat de deelnemers het meest is bijgebleven? Voor Anneke was dat bijvoorbeeld het brainstormen met de mensen in de groep, maar ook de opdrachten en theorie. “Er was een interessante opdracht waarbij je gegevens uit ParnasSys haalde. We bespraken wat dit zegt over wat je aan het doen bent in je school. We hebben ook een keer een debat moeten houden. Je had de rol van ouder, inspectie of professional. Je ziet dan dat je snel geneigd bent alleen vanuit je eigen perspectief te denken. Leren kijken door de bril van een ander is heel belangrijk in een kwaliteitscultuur. Ook vond ik de theorie interessant; het Cultural Web van Johnson bijvoorbeeld en ook een cultuurmeting die je op je eigen school kon toepassen.” 

Voor Hester was het een eyeopener dat ze als ib’er nog meer mag sturen. “Ik heb ook als schoolleider gewerkt, dus ik weet best wat van leidinggeven. Tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik als ib’er meer mag sturen dan ik dacht, net zoals directeuren dat ook mogen doen. Ik neem mensen graag mee, wil dat ze de urgentie zelf inzien. En dat is ook goed. Alleen mag ik soms ook gewoon meedelen: zo gaan we het doen. Dat was een eyeopener voor me.”  

Voor de twijfelaars 

Anneke, Hester en Anton hebben nog een boodschap voor onderwijsprofessionals die twijfelen of ze de opleiding zullen volgen.  

Hester: “Heb je je tot doel gesteld dat je kwaliteit van onderwijs op school wil verbeteren? Dan moet je hier gewoon zijn.”  Anneke vult aan: “En wil je eigenaarschap en vakmanschap centraal zetten op je school en wil je meer samenspel creëren? Dan geeft deze opleiding je daar bagage voor. Ook om dingen niet te doen voor de inspectie, maar omdat je de kwaliteit en het welzijn van de professionals voorop stelt.” Anton: “Je gaat aan de slag met samenhang in je kwaliteitsactiviteiten en visie daarop. Wil je dat? Dan ga je veel leren.”

Wil je graag meer weten over de opleiding Kwaliteitsmanagement, kijk dan op onze website of neem dan contact op met Anton de Jong