Steeds meer scholen stappen over op het digitale rapport van ParnasSys. Een rapport is natuurlijk verplicht, maar hoe zorg je ervoor dat zo’n rapport ook aansluit bij jullie visie en dat zo’n ontwikkeling gedragen wordt door het hele team? Twee scholen vertellen over hun ervaringen met het implementeren van het digitale rapport, waarbij zij begeleid werden door onderwijsadviseur Daniël Overdijk. Waar ze het allebei over eens zijn: zo’n rapport, dat moet je in één keer goed, doordacht aanpakken. Een goede begeleiding is dan van meerwaarde. “Zonder begeleiding waren we niet zover gekomen.”
Goed aanpakken
Ike Herrebout is ib’er op de Ds. G. Voetiusschool in Andel. “De overstap naar het digitaal rapport paste in de schoolontwikkeling waar we op dit moment mee bezig zijn. Het digitaal rapport was al vaak genoemd, maar het was voor ons ook een groot thema vanwege de verschillende manieren waarop we er in het team nu mee omgingen. Als we het goed aan willen pakken en zorgen dat iedereen hier achter staat en we het resultaat allemaal goed vinden, dan moeten we het in een goed traject doen.”
Het digitaal rapport moest voor de Voetiusschool in elk geval bijdragen aan een stukje tijdsbesparing: “Wij werkten nog met een met de hand geschreven rapport. Dat was natuurlijk gigantisch veel werk.”
Hoe kijk je naar cijfers?
Wat voor de collega’s van de Voetsiusschool echter het belangrijkste was in het traject, was een stukje visievorming op hoe je naar cijfers kijkt. De centrale vraag was: Wat willen wij voor boodschap geven aan ouders met dit rapport? “Nu stond er op het rapport bijvoorbeeld één gecombineerd cijfer voor methodetoetsen en de Cito-toets. De leerling haalde dan soms een hoog cijfer voor de methodetoetsen, maar dat was dan met veel één-op-één-begeleiding. De Cito-score was dan natuurlijk wel lager. De leerkrachten waren dan niet tevreden met het cijfer dat uiteindelijk op het rapport kwam te staan.
We hebben er nu voor gekozen om de Cito-toetsen niet meer in het totale cijfer mee te nemen, maar los bij het rapport te doen. Daarnaast is er bij elk vak ruimte om een opmerking te kunnen plaatsen. Met een cijfer kun en hoef je niet alles over het hele kind zeggen. Dat gaf ons echt een omslag in het denken.”
Denkproces
Over de begeleiding van Gouwe Academie is ze erg tevreden. “We hebben gemerkt dat Daniël bij ons een denkproces in gang zette. Door vragen te stellen, dingen te laten zien en dingen te benoemen vielen er kwartjes bij collega’s. Dat zorgt ervoor dat we nu met z’n allen achter deze manier van cijferen en rapporten staan. Ik vond het mooi hoe hij dat opgepakt heeft en heeft toegespitst op waar wij behoefte aan hadden. Iedereen is echt meegenomen in het proces.”
Aansluiten bij je visie
Ook op bassischool De Vijf Sterren in Amsterdam heeft Daniël Overdijk het implementatietraject Digitaal Rapport begeleid. Marga Ottenbros, ib’er: “Met zo’n rapport heb je de kans om aan te sluiten bij je visie. Hoe wil je dat het naar buiten komt voor de kinderen en de ouders? Daar wilden we graag goed over nadenken en het in één keer goed doen.”
“Je moet natuurlijk gewoon een rapport hebben. Maar dat moet wel passen bij je school en bij je visie. Toen we in de coronaperiode na moesten denken over hoe we verslag gingen leggen, omdat ons onderwijs toen heel anders ingericht was, hebben we kritisch gekeken naar onze huidige manier van werken. We wilden meer kwijt dan we nu in ons rapport konden. We kwamen er ook achter dat in tussen jaargroepen verschillen waren in de rapporten. Van daaruit zijn we in gesprek gegaan met het MT: hoe willen we het hebben?”
Sterrenwerk
“Onderaan het rapport hebben we een kopje Sterrenwerk opgenomen. Omdat het we het vanuit onze visie belangrijk vinden om bij elk kind een talent te benoemen, zodat elk kind iets positiefs op het rapport heeft. Niet ieder kind heeft goede cijfers, maar ze hebben wel hun eigen talenten.”
Ook Marga is blij met de begeleiding vanuit Gouwe Academie. “We hadden er zelf al goed over nagedacht, maar terwijl je bezig bent, loop je toch tegen dingen aan. En we wilden het graag vrij snel in gebruik nemen, het is dan niet fijn als je alles zelf uit moet zoeken. Een onderwijsadviseur zorgt voor aanscherping, kennis en ondersteuning. En dat hebben we nu bovendien schoolbreed. Na een jaar evalueren we het rapport, maar met de kennis die we nu hebben opgedaan, kunnen we het rapport dan zelf aanpassen, als we dat nodig vinden.
Ook aan de slag?
De rapporten gaan weer mee in deze periode. Zijn jullie tevreden over je rapport? Of zou je het graag anders willen, of overstappen op het Digitale rapport van ParnasSys? We begeleiden je graag! Informatie over de mogelijkheden vind je op onze scholingspagina.
Of hebben jullie al helemaal doordacht hoe je een digitaal rapport zou willen, maar kun je wel wat kennis gebruiken over hoe je zo’n rapport opbouwt? Meld je dan aan voor onze technische scholing in Gouda!