Herken je het dat observaties van leerlingen je niet álle informatie opleveren die je graag zou willen hebben als leerkracht? Beleving van veiligheid en het beeld dat een leerling van zichzelf heeft over de emotionele, sociale en morele vaardigheden, geeft waardevolle informatie. Deze informatie kun je achterhalen door het stellen van vragen. De leerlingvragenlijsten van Kindbegrip zorgen ervoor dat je meer én betere informatie krijgt van de leerling.
De antwoorden op de vragen uit Kindvraag, de leerlingvragenlijsten van Kindbegrip, geven je waardevolle informatie over de leerling. Vragen zoals ‘Kan ik verschillende woorden bedenken voor hoe ik me voel? of ‘Probeer je mensen te behandelen, zoals je zelf behandeld wilt worden?’ komen daarin aan bod. Aan de hand van de antwoorden krijg je een beeld van de beleving van de leerling, die soms afwijkt van de observaties die je als leerkracht hebt gedaan. Ook kun je de resultaten van de leerlingvragenlijsten gebruiken als input voor een gesprek met de leerling zelf of met de ouders.
Doe met je leerlingen mee met het normeringsonderzoek in april 2023
Benieuwd naar de vragen? De leerlingvragenlijsten van Kindbegrip zijn vanaf 3 april beschikbaar voor scholen die meedoen aan het normeringsonderzoek van Kindbegrip. Tijdens het onderzoek vullen de leerlingen een SEL-leerlingvragenlijst en een MSV (monitor sociale veiligheids) -leerlingvragenlijst in. De antwoorden van de SEL-vragenlijst kun je naast de observaties van jou als leerkracht zetten. En met de MSV-vragenlijst krijg je een beeld over de veiligheidsbeleving. De resultaten kun je vanaf schooljaar 2023-2024 op schoolniveau uitwisselen met de inspectie. Je kunt je hier aanmelden voor het normeringsonderzoek.
Webinar ‘samen met je leerlingen aan de slag met de resultaten van de leerlingvragenlijsten van Kindbegrip’
Als dank voor het meedoen aan het normeringsonderzoek, mag je deelnemen aan één van de twee gratis webinars in mei. Tijdens dit webinar bespreken we wat je met de resultaten kunt doen. We gaan onder andere in op de volgende thema’s:
- Wat vertellen de ruwe scores je? Hoe kun je de resultaten van de monitoring sociale veiligheid analyseren in samenhang met wat je weet over het sociaal-emotioneel leren van je leerlingen? Juist dat je béiden bevraagt (en observeert), maakt dat je snel tot passende acties kunt komen.
- Op welke manier kun je met je groep en met groepjes of individuele leerlingen in gesprek?
- De methode versterkt de groepsband doordat ze zich meer leren verplaatsen in hun groepsgenoten.
- Ook als ze mogelijk een veel rooskleuriger beeld van zichzelf geven dan jij herkent?
- Hoe help je kinderen om op een veilige manier te reflecteren op zichzelf?
- Tip 1: Benoem naar de kinderen ‘je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’.
- Tip 2: Wat belangrijk is, is dat je als leerkracht identificatiefiguur bent. Hoe ga je om met je eigen ontwikkeling? Praat jij eerlijk over wat je makkelijk vindt en wat minder vanzelf gaat? Op welke manier help jij jezelf om aan de slag te gaan met nieuw gedrag? Hoe oefen je ermee?
- Hoe kun je leerlingen met elkaar in gesprek laten gaan?
- Als er genoeg veiligheid is, kun je ook in (wisselende) tweetallen laten bespreken: wat zou jij de ander gunnen om nog meer/beter te kunnen? (waarbij ze kiezen uit de stellingen van de vragenlijsten).
- Laat voorbeelden benoemen. Zowel bij wat goed gaat, als bij wat niet altijd vanzelf gaat.
- Bespreek:
- Wat ga jij zelf doen om met het gekozen punt te oefenen?
- Hoe kunnen je klasgenoten je helpen? (bijvoorbeeld door je eraan te herinneren, of door je langer te laten denken, of door rustiger tegen je te praten
- Hoe kan de leerkracht je helpen?
- Hoe maak je vervolgens de stap naar het handelen? En hoe houd je de ontwikkelpunten levend?
- Hoe kun je met behulp van portfoliovragen en -bladen de leerlingen helpen om zich verantwoordelijk te (gaan) voelen voor het eigen leerproces? Hoe stimuleer je daarbij een growth mindset?
- Het mooiste is als leerlingen hun eigen ontwikkelpunt(en) vervolgens letterlijk op hun tafel plakken, zodat ze het letterlijk ‘in zicht’ hebben. Bespreek regelmatig kort: wie heeft er vandaag al iets gedaan met zijn ontwikkelpunt? Wat werkte goed? Wie wil een compliment geven aan een ander?
Het webinar daagt je uit om op basis van de antwoorden van de leerlingen met hen in gesprek te gaan, je eigen observaties te verrijken en sámen met de leerlingen te komen tot passende ontwikkelpunten.
Op die manier ervaar jij veel werkplezier, minder werkdruk en betere resultaten.