De periode na de kerstvakantie is ideaal om weer eens te kijken naar hoe het gaat in je groep en met je leerlingen. Dat kun je als onderwijsprofessional toch prima zonder systeem? Je eigen intuïtie en observatie zijn sterk genoeg. Kindbegrip? Daar begin ik niet aan! Herkenbaar? Dan daag ik je uit om verder te lezen.
Stille Daan
Ken je Daan? Hij komt prima mee, speelt lekker buiten in de pauzes en is rustig in de klas. Niks aan de hand dus. Maar wat weet je écht over Daan? Is hij van nature stil of voelt hij zich misschien niet veilig in de klas? Je hebt misschien zelf wel een Daan in de klas. Een kind dat niet veel aandacht vraagt en dat hierdoor snel buiten je blikveld valt. Daan is een metafoor voor gedrag waarvan je niet kunt aannemen dat het wel goed zit. Door gebruik te maken van een instrument als Kindbegrip krijg je een ander perspectief op gedrag en in hoe je leerlingen zich voelen in de klas. Het toetst jouw eigen intuïtie en observaties.
Geen controlemiddel, maar instrument om gedrag te duiden
Vooropgesteld: die intuïtie en observaties zijn goud waard! Jij voelt als professional goed aan wat er speelt, ziet de dynamiek in je groep en weet wanneer je moet ingrijpen of juist moet loslaten. Zie Kindbegrip daarom als een extra paar objectieve ogen, want zelfs de meest ervaren leerkrachten kunnen niet alles opmerken. Of misschien merk je wel iets op, maar kun je er de vinger niet op leggen wat er achter bepaald gedrag zit. Of misschien heb je al een aanname gedaan, zonder een objectieve check. Door de leerkracht- een leerlingvragenlijsten in Kindbegrip in te (laten) vullen, krijg je de communicatie en de vraag achter hun gedrag sterker op je netvlies. Kindbegrip is niet bedoeld als controlemiddel of als manier om opbrengst te meten. Het helpt je om gerichter te kijken naar wat je al aanvoelt en naar wat je zelfs nog niet ziet.
Spiegel voor jezelf
De weken na de kerstvakantie zijn een mooi moment om als ijkpunt te nemen. De kinderen zijn lang niet in de klas geweest, het groepsdynamisch proces komt weer op gang. Je ziet misschien patronen ontstaan of juist oude terugkeren. Ook bij jezelf. Kijken naar je groep nodigt namelijk ook uit tot zelfreflectie. Kindbegrip is daarom ook een spiegel voor jezelf. Welk gedrag triggert je, hoe reageer je daarop en vooral: wat kun jij doen om elk kind optimaal te ondersteunen? Door zo met een nieuwsgierige, onderzoekende blik en een open hart naar je kinderen en je eigen handelen te kijken, doe je iedereen recht.
Gratis onboardingsessie
Iedere leerling is waardevol. Ze verdienen het dat leerkrachten verder kijken dan een eerste indruk. Ook - of misschien wel juist - als ze niet direct om aandacht vragen. Door bewust stil te staan bij alle kinderen in je groep, ook kinderen zoals Daan, zorg je ervoor dat ieder kind gezien wordt.
Bekijk in dit filmpje wat je hebt aan de gratis onboardingsessie:
Wil je meer uit Kindbegrip halen en leren hoe je doelgericht inzichtelijk krijgt aan welke knoppen je kunt draaien? Neem dan contact met ons op!
We gunnen jou en je leerlingen dat je alles uit Kindbegrip haalt wat het te bieden heeft. Daarom biedt ParnasSys je een gratis implementatiesessie van 1,5 uur aan. Een onderwijsadviseur van Gouwe Academie begeleid jouw school tijdens deze sessie. Uiteraard denken we ook daarna van harte met je mee!