Sommige leerlingen in je klas hebben specifieke ondersteuningsbehoeften. Het plannen en verantwoorden hiervan doe je in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Een OPP maken hoeft echt niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn. De OPP-module van ParnasSys helpt je om een redelijk compact OPP te maken dat voldoet aan de wettelijke eisen. In dit blog ontdek je wat er recent veranderd is in de module en hoe het je helpt om het hoorrecht van de leerling te verwerken.
Dit is er veranderd in het OPP in ParnasSys
De afgelopen tijd is het OPP in ParnasSys flink doorontwikkeld. Een van de grote voordelen blijft, dat je alle informatie over een leerling op één plek noteert en vervolgens kun je het voor verschillende doeleinden gebruiken. Dit scheelt je veel tijd.
De veranderingen van het OPP in ParnasSys zijn onder andere:
- Er is een groeigrafiek toegevoegd. Zo zie je ook visueel hoe de leerling zich ontwikkelt op de didactische vakken, volgens de niet-methodetoetsresultaten.
- De niet-methodetoetsresultaten zijn nu zichtbaar bij het handelingsplan en de evaluatie.
- Je hebt nog meer mogelijkheden om standaardteksten in te stellen in beheer.
- Keuze tussen een pdf met en zonder het gebruik van het landelijk doelgroepenmodel.
Compact en professioneel OPP
Het OPP in ParnasSys kun je compact en overzichtelijk maken. Dit is vooral een kwestie van goede keuzes maken op basis van wat er echt moet en wat er mag. De module biedt veel mogelijkheden, maar je hoeft niet alles te gebruiken.
Verder is het helpend vooraf de instellingen goed af te spreken binnen je school, afgestemd op de wensen van je samenwerkingsverband. Zo krijg je een professioneel en eenduidig OPP. Heb je het aan de voorkant zorgvuldig ingericht, dan helpt de OPP-module je om alle informatie over de leerling optimaal te benutten. En om vanuit overzicht en inzicht met alle betrokkenen goede keuzes te maken in de doelen en ondersteuning van de leerling.
Hoorrecht van de leerling
Vanaf 1 augustus 2025 geldt het hoorrecht van de leerling. Het is dan verplicht om iedere keer dat je een OPP opstelt, bijstelt of evalueert iedere leerling daarin te betrekken, ongeacht de leeftijd of het niveau van de leerling. In ParnasSys is een tekstvak waarin je kunt opnemen dat je de leerling de gelegenheid hebt gegeven om mee te denken en wat je met de mening van die leerling hebt gedaan. Betrek je de leerling, verwerk je zijn of haar input in het OPP én vul je dit vak in, dan voldoe je aan de wettelijke eis van het hoorrecht.
Het hoorrecht biedt een mooie kans om een motiverend gesprek met je leerling te voeren. Je hebt zicht op de wensen en ideeën van de leerling. Je praat met hem of haar, in plaats van over het kind en dat vergroot de kans om de doelen te halen. Als je het perspectief van het kind legt naast jouw eigen perspectief, dat van ouders en van collega’s, dan zie je uiteindelijk het complete plaatje.
Meer weten over hoe je ouders betrekt bij het OPP? Lees dan ook dit blog.
Wil je ook een OPP dat naadloos aansluit op jouw school? We helpen jouw school, stichting of ib-groep graag met een OPP dat naadloos aansluit bij jullie eigen wensen, de vereisten van je samenwerkingsverband en de behoeften van ouders en leerlingen. Naast de meest actuele kennis over de wetgeving, hebben onze onderwijsadviseurs een grondige kennis van ParnasSys. Ze helpen je met een eenduidig, professioneel OPP waarin niets ontbreekt. Een aantal van onze adviseurs neemt deel aan het landelijk OPP-traject. Zij weten hierdoor alles over hoe je de handreiking Ontwikkelingsperspectief van Steunpunt passend onderwijs in de praktijk gebruikt.
Bekijk hier ons scholingsaanbod op het gebied van OPP.
Volg de theatersessie op de NOT
Kom je naar de NOT? Bezoek dan op dinsdag 21 januari om 13.30 uur de theatersessie van onze onderwijsadviseur Bertine Haverhals. Ze vertelt je hoe je een handzaam OPP in ParnasSys schrijft, hoe je alle beschikbare informatie slim hergebruikt en hoe je voldoet aan de wettelijke eisen. Je krijgt praktische tips over hoe je de inhoud van de handreiking ontwikkelingsperspectief van het Steunpunt passend onderwijs toepast. Ook kom je te weten hoe je de mogelijkheden van het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad GO benut bij het opstellen, bijstellen en evalueren van een praktisch OPP.
Lees hier ook het blog met de highlights uit de handreiking ontwikkelingsperspectief van het Steunpunt passend onderwijs.